ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی
نوشته شده توسط : محمد حسینی

ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی جزو ارزان‌ترین روش‌های ساخت استخر در مزرعه‌هاست ولی در این زمینه نیز باید به مواردی نظیر مقاوم‌سازی دیواره‌ها و پی و بنیان توجه ویژه‌ای کرد. در واقع مهمترین مسئله پیش از ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی آن است که زمین مدنظر به هیچ عنوان محل رویش درختان و گیاهان نباشد چرا که این امر در افزایش عمر سازه تأثیر زیادی دارد و احتمال تَرَک برداشتن دیواره‌ها یا نشست کردن زمین را به شدت کاهش می‌دهد.

پس از اینکه مرحله اول ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی را به‌درستی پشت سر گذاشتید، باید پی و دیواره‌های آن را با ملات ماسه سیمان پر کنید. این کار در زمین‌هایی که خاک سستی دارند بسیار حیاتی خواهد بود به همین دلیل پیشنهاد ما این است که قبل از خاک‌برداری حتماً با مشاوران استخرچی تماس بگیرید و با آنها مشورت کنید. بد نیست بدانید که برای خاک‌برداری، به یک بیل مکانیکی نیاز خواهید داشت هرچند برخی از افراد هم ترجیح می‌دهند این کار را به نیروهای انسانی واگذار کنند که طبیعتاً زمانبر‌تر خواهد بود.

بعد از خاک‌برداری، باید زمین مورد نظر را با ترکیبات بخصوصی مانند آهک و ملات سیمانی، اصطلاحاً شفته‌ریزی کنید تا هم سطحی کاملاً یکدست در اختیار داشته باشید و هم خاک‌های اضافی جمع‌آوری شوند. در ادامه به اختصار، روش‌ها و مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی را توضیح می‌دهیم. البته توجه کنید که می‌بایست مصالح و لوازم مورد نیاز را تأمین نمایید تا عمر مفید استخر کاهش نیابد زیرا کمی و کاستی در مصالح، نامرغوب بودن آنها و لوله‌کشی نادرست ممکن است در نهایت باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری شود.

برای ساخت استخر پرورش ماهی با بلوک سیمانی میتوانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://www.agrifarming.in/how-to-build-a-fish-pond-with-concrete

 

روش‌ها و مراحل ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی:

 

1) خاک‌برداری کاسه استخر

به عنوان اولین مرحله ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی، ابتدا چهار گوشه استخر را با استفاده از چهار میلگرد مشخص و سپس با استفاده از طناب، آنها را به یکدیگر وصل می‌کنیم. در ادامه با کمی گچ، دنباله طناب را جهت مشخص کردن محل خاک‌برداری، گچ‌ریزی خواهیم کرد. چنان‌چه احتمال می‌دهیم که ممکن است از بیرون آب نفوذ کند، هنگام میلگرد زدن از هر چهار طرف 75 سانتی‌متر بیشتر در نظر می‌گیریم. همچنین، برای قسمت‌هایی مانند ورودی استخر نیز باید علامت خاصی قرار داد.

 

2) همسان‌سازی کف استخر

به خاطر ضربات محکمی که بیل مکانیکی در اولین مرحله ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی به سطح خاک وارد می‌کند، ممکن است زمینی که روی آن خاک‌برداری شده سست شده باشد. در این شرایط با به کارگیری نیروی انسانی، باید 15 سانتی‌متر از سطح رویی برداشت کرد تا به خاک دست‌نخورده دست یافت. لازم به ذکر است که در این مرحله ترازبندی و شیب‌بندی کاسه انجام می‌شود.

 

3) بتن‌ریزی در کاسه استخر

در سومین مرحله ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی، باید کف آن را با یک پلاستیک ضخیم یک تکه پوشاند و سپس روی آن یک لایه بتن ریخت. با این کار، اجازه نفوذ ملات به داخل خاک را نخواهید داد. در نتیجه، هر چه پلاستیک ضخیم‌تر باشد، ملات کمتر نفوذ خواهد کرد.

 

4) آرماتورگذاری و لوله‌کشی

پس از بتن‌ریزی در کاسه استخر، می‌بایست در چهارمین مرحله ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی، دو لایه آرماتورگذاری انجام شود. سپس لوله‌کشی به صورت رفتی و برگشتی ایجاد خواهد شد. در اینجا با استفاده از تجهیزات مخصوصی، هوای حبس شده در بتن خارج می‌گردد و سپس سطح آن صاف می‌شود.

 

5) سیمان‌کاری استخر

به جهت اهمیت مرحله سیمان‌کاری در زمان ساخت استخر کشاورزی ، بهتر است انجام این کار را متخصصین امر بسپارید تا مبادا در آینده آب به درون فضا نفوذ کند. در اینجا داخل بلوک‌ها با ملات ماسه و سیمان سیمان‌کاری می‌گردد.

 

6) آب‌بندی و رنگ‌آمیزی استخر

ششمین مرحله ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی، آب‌بندی و رنگ‌آمیزی است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. در این گام باید توجه داشت که از رنگ‌های ضد آب استفاده شود.

 

7) سرامیک‌کاری و کاشی‌کاری

مرحله سرامیک‌کاری و کاشی‌کاری در ساخت استخر کشاورزی با بلوک سیمانی، بیشتر جنبه ظاهری و تزیینی دارد ولی انجام دادن آن خالی از لطف نخواهد بود.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ساخت استخر کشاورزی کلیک کنید:





:: بازدید از این مطلب : 5
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: